Naše krédo

dalai_lama_karmapa

Jako autoritu uznáváme Jeho Svatost 14. dalajlámu Tenzin Gjatso a 17. karmapu Orgjen Trinle Dordže. Foto: kagyuoffice.org

Autenticky – Nesektárně – Nepoliticky

Autenticky

Tibetský buddhismus se za posledních 40 let úspěšně uchytil daleko za hranicemi Tibetu, kde předtím po mnohá staletí vzkvétal ilozován za hradbami vysokých hor. Tato účinná duchovní cesta je v dnešní době k dispozici každému, kdo má zájem. Není to však bezproblémový příběh. Je obecně známé, že tibetský buddhismus čelí úpadku, a nepůsobí na něj jen ničivé síly zvenčí. Padmasambhava sám předpověděl, že buddhismus ztrouchniví zevnitř. Jak? Ne vždy úplně záměrně, často spíš bezděky.

Podílejí se na tom například nezodpovědné chování autorit jako finanční a sexuální aféry učitelů, chybná interpretace posvátných textů, která svádí ze zamýšlené cesty a samozvaní učitelé, kteří předkládají své vlastní verze učení, které vedou k šíření zavádějících pseudobuddhistických směrů, jež se časem prokazují jako škodlivé. Všechny tyto, a další, problémy ubližují praktikujícím až do takové míry, že ztrácejí víru, a odrazují příznivce a posilují postoj odpůrců.

Autentický tibetský buddhismus znamená cestu, která byla zamýšlena Buddhou Šakjamunim a předávána věhlasnými světci, jejichž životní styl, praxe a moudrost učení se za jejich života i postupem času osvědčily jako účinné na cestě k osvícení. Jejich učení prošla zkouškou ryzosti skrze aplikaci stovek následovníků.

Jak ale autentičnost poznat? Jeho Svatost dalajláma je beze sporu největší duchovní autoritou tibetského buddhismu dnešní doby. Po celý svůj život se prokazoval pouze svými kvalitami, neoblomnou morální a duchovní integritou a úctou nejen od svých žáků, ale i od věhlasných autorit všech duchovních směrů. To vše, společně s jeho nesektárním krédem a širokou znalostí učení a praxí všech škol a liníí, mu dodává přirozenou autoritu v celé oblasti tibetského buddhismu. Jeho názorem se tedy bez obav můžeme řídit. Jeho Svatost se jasně vyjadřuje k tomu, co a koho lze považovat za autentické.

 

Nesektárně

Různé interpretace buddhistických učení a důrazy na určité druhy praxí se vyprofilovaly do čtyř hlavních škol – Ňjingma, Gelug, Kagju a Sakja. Všechny mají však stejnou podstatu, smysl a výsledek. Některé typy lidské mysli rády vidí pouze rozdíly, a slepé prosazování vlastního směru se může vymknout z ruky. Historie Tibetu je tak protkaná sektářskými rozpory. V historii, a stále častěji v dnešní, demokratické, době, se však objevují mnozí světci, kteří prosazují tzv. rime směr, směr nesektárnosti. Znamená to, že přestože osobně inklinuji k určité škole, přijímám a respektuji i školy ostatní. Na této stránce jsme rovněž inkluzivní. Sami jsme studenty učitelů různých škol najednou, a tak přirozeně ctíme všechny školy bez rozdílu.

 

Nepoliticky

Dle příkladu Jeho Svatosti dalajlámy, který odložil svou roli politického vůdce tibetského lidu a přestal se vměšovat do politiky, aby se mohl bez překážek a naplno věnovat své roli duchovního vůdce, podporujeme vzkvétání tibetského buddhismu tím, že se straníme jakýchkoli nenávistných vyjádření dle kázání této mírumilovné víry.

1 komentář: „Naše krédo

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

w

Připojování k %s