Mantra ÓM MANI PADMÉ HÚM

Toto je tibetský přepis mantry ze sanskrtu s vysvětlením jednotlivých slabik:

mani

Mani-mantra, šestislabičná mantra

maniskttib

ÓM – A-U-M = tělo, řeč a mysl

MANI – KLENOT = metoda (soucitnost / altruismus)

PADMÉ – LOTUS = moudrost

HÚM – OSVÍCENÍ = jednota metody a moudrosti

 

 

Sanskrtskou mantru ÓM MANI PADMÉ HÚM tibeťané často vyslovují jako OM MANI PÄDME HUM nebo OM MANI PEME HUNG:

 

A tady je jedna známá melodie:

 

 

Šestislabičná mantra mani se tak lehce vyslovuje, a přesto v sobě soustředí jádro všech buddhistických písem. Je esencí Avalokitéšvarova srdce, a přináší nekonečná požehnání. Přijmete-li ji za svou hlavní praxi, budou k vám mít lidé, nebeské bytosti i škodící duchové náklonost a budete žít dlouhým a zdravým životem bez překážek. V příštím životě se narodíte v nebeském ráji Potala, anebo přinejmenším na přívětivém místě. To proto, že Čenrezigova mantra obsahuje nekonečná požehnání a soucitnost všech buddhů.

Dilgo Khjentse Rinpočhe (1910 – 1991), jeden z největších tibetských mistrů 20. století

 

Význam jednotlivých slabik vysvětluje v krátkém videu Jeho Svatost dalajláma (CZ titulky):

 

Význam božstva, k němuž se mantra vztahuje

V dalším krátkém klipu vysvětluje také Jeho Svatost dalajláma princip božstva Avalókitéšvary jako zosobnění soucitnosti. Představuje v krátkosti nejprve, jak k praxi mysl připravit rozvinutím pozitivní motivace a vysvětluje dále význam praxe Avalókitéšvary, která je rozšířená po východní Asii. (CZ titulky)

Avalókitéšvara

V sútrách figuruje Avalókitéšvara jako bódhisattva. Ve vadžrajáně je též Avalókitéšvara (tib. Čenrezig) božstvem, které je zosobněním soucitnosti – vznešené kvality mysli. Narozdíl od soucitu, který je spíše emocí, je soucitnost kvalita mysli spojená s láskou, soucitem a nesobectvím, ve své dokonalosti. Je to kvalita mysli, kterou má každá cítící bytost bez rozdílu, je však zastřená negativními emocemi a touhou po vlastním prospěchu. V buddhismu existují praxe, které tato zastření pravé podstaty mysli odstraňují, a jednou z nich je právě recitace mantry soucitnosti ÓM MANI PADMÉ HÚM. Ve vadžrajáně je recitace spojená s vizualizací soucitnosti ve tvaru božtva Avalókitéšvary. Vizualizace jsou popsány v tantrických textech a existuje mnoho grafických ztvárnění (obrázků) na nich založených. Nejznámější jsou poklidné manifestace zvané čtyřruký a tisíciruký Avalókitéšvara.

Sádhana tisícirukého Čenreziga je základem pro očistnou a ozdravnou postní praxi ňjungne.

Čenrezig drží v prvních dvou sepnutých rukách klenot mani, který plní všechna přání. Slovo mani v mantře představuje soucitnost (viz vysvětlění výše). Jeho tisíc rukou a tisíc očí je připraveno ze soucitu osvobodit z utrpení samsáry všechny trpící cítící bytosti. V levé ruce drží Čenrezig vzhůru lotosový květ (PADMÉ) a v pravé málu. (pozn. Při recitaci se však mála drží v ruce levé.).

Jeho Svatost dalajláma je ztělesněním tisícirukého buddhy soucitnosti Avalókitéšvary.

 

 

 

Čtyřruký a tisíciruký Avalókitéšvara

Tantrická božstva nejsou ničím jiným než grafickým ztvárněním energií naší vlastní mysli v jejich čisté podobě. Praxe vizualizace, uctívání, recitace manter atd. slouží jako metoda k dosažení čisté podstaty mysli, tzn. osvícení.

DLCenrezig

JS dalajláma sedí před thangkou čtyřrukého Avalókitéšvary

Prospěch z recitace mantry

Láma Zopa Rinpočhe:

„Nauky uvádí, že užitků z recitace ÓM MANI PADMÉ HÚM je tolik, že jejich výklad by nebral konce. Vysvětluje se, že pokud člověk recituje ÓM MANI PADMÉ HÚM tisíckrát denně, pak jeho děti až po sedm pokolení se nezrodí v nižších říších. Je to jeden ze způsobů, jak mohou rodiče prospívat svým dětem a vnukům.

Pokud člověk recituje MANI-mantru tisíckrát denně, jeho tělo se stane požehnaným: když tedy osoba recitující denně tisíckrát ÓM MANI PADMÉ HÚM vstoupí do vody, například do řeky či oceánu, stane se ta voda požehnanou a kohokoliv se ta voda dotkne (ryb, velkých či malých stvoření či drobného hmyzu), bude očištěn od negativní karmy a nezrodí se v nižších říších.“

Jak mantry počítat

Tradiční způsob, jak počítat mantry, je za použití tibetského růžence zvaného mála (tib. threngwa). Mála má 108 korálků, které jsou vyhotoveny z různých materiálů. Pokud si hodláte málu pořídit, tak pro tuto mantru se konkrétně hodí mála z křišťálu, skla nebo z jiného čirého či bílého polodrahokamu (např. achátu či měsíčního kamene apod.), ale postačí i dřevěná či jiná mála, kterou zrovna máte. Přestože má mála 108 korálků, do zápočtu se dává 100 – zbylých osm se považuje za rezervu při ztrátě soustředěnosti nebo přeřeknutí.

Mála se drží v levé ruce ve výši srdce a korálky se počítají jeden za každou mantru směrem k sobě, palcem přes ukazovák.

Nejdůležitější je mantru neodříkávat bezhlavě, ale soustředit se při recitaci na kvality jako je soucitnost a láska, které se snažíme tímto vytvářet a posílat tak pozitivní energii do okolního světa. Lehce se dá denně zvládnout 1 mála, pro optimální účinek je avšak ideálních 10 mál denně (viz rada Lámy Zopy výše).

dav
Křišťálová mála

Střádáme mantry ÓM MANI PADMÉ HÚM jako dar Jeho Svatosti dalajlámovi k 84. narozeninám. Přidejte se k nám. Více informací zde:

Hlavní stránka akce ⇒