Šamathá a vipassaná

Dzongsar Džamjang Khjentshe Rinpočhe

Myslíte si, že jste šéfem vaší mysli? Ne, vaše mysl šéfuje vám!

Nemáte nad svou myslí vládu. Nejde to, že bych vám řekl „Za tři vteřiny se na mě začněte zlobit“ a stejně tak, pokud se teď zlobíte, by nešlo „tři, dva, jedna – přestaň se zlobit!“.

To je známkou toho, že vaše mysl je ztuhlá a musíte ji učinit pružnou. Jak na to?

Mám pro vás jeden trik: Vyberte si předmět k soustředění. Cokoliv. Třeba slánku, váš dech, je to jedno, prostě si něco vyberte a zaměřte na to svou mysl.

Soustřeďte se. Nepřemýšlejte nad ostatními věcmi. Myslete jen na tu vybranou věc. Zkuste to. Je jedno, jestli sedíte v meditační pozici nebo ne, prostě si teď vyberte nějaký předmět a na něj zaměřte svou mysl.

Šamathá

Dobře. Nejpravděpodobněji jste přišli na to, že to nešlo. Možná na malou chvíli jste se soustředili, ale pak jste začali myslet na něco jiného. Nelze se soustředit – co si s tím počít?

Jako správný učitel bych vám měl dát vyznamenání. Právě jste dosáhli svého prvního ňjamu! Ňjam je tibetské slovo pro zkušenost. Ve chvíli, kdy jste se snažili soustředit a zjistili jste, že to nejde – to poznání bylo účelem celé věci. Takže pro lenochy mezi vámi, pokud si dalších 12 let budete denně opakovat „nedokážu se soustředit, nedokážu se soustředit“, pak to je dobrá praxe. Alespoň nějak praktikujete. Máte potenciál. Ale pokud za mnou přijdete s tím, že se vám to daří, je to báječné, soustředil jste se, všude samé světlo, duchovní zážitky, pocity atd., pak budu mít vážné obavy. Pamatujte – tím, že víte, že jste neustále nesoustředění, se mysl stává neustále pružnější. Tomu se říká šamatha.

Máte-li čas, pusťte se do toho, není to nic těžkého. Je to jen další technika, jak si vytvořit určitý návyk.

Problémem ale je, že nemáte úplně 100%-ní zájem. A pokud nemáte zájem, proč byste dělali takovou frustrující věc jako ba i na pár minut sledovat svůj dech? Nebylo by lepší radši dívat se na televizi nebo dát si zmrzlinu?!

Je k tomu totiž potřeba cítit určité množství znechucení s tímto životem. Přinejmenším musíte cítit, že nelze tento život nadobro vyřešit. Je trochu jako moje auto – pořád se porouchává. Podívejte se na sebe. Podívejte se na mě. Všichni se jednou poroucháme. Člověka, kterého dnes nejvíc milujeme, budeme jednou nejvíc nenávidět. Nad tím vším je dobré přemítat.

Vipassaná

Jak dojde k tomu, že bereme klam za opravdový?

Protože jsme nesoustředění. Když dosáhne to věčné odvádění pozornosti určité síly, klam se stane “pravým”. Rozrušení je klíčovou překážkou k pochopení prázdnoty.

Jak na rozrušení? Všímejte si, co vám prochází hlavou, právě teď. Zpočátku toho moc nepoznáte. Ale časem si začnete všímat, uvědomovat si opakovaně ten současný vědomý okamžik mysli, a přestane být zamotáni v myšlenkách. Tok myšlenek už nebude plynout tak lehce jako dřív. Myšlenky se nesnažte zastavit. Jen tam prostě buďte.

Budete-li tímto způsobem pokračovat, začnete uvolňovat sevření jevů – toho, co je dobré, zlé, správné, špatné, hodnoty atd. – to vše se začne uvolňovat. Pokud takto budete s vipassanou pokračovat půl hodiny každý den, do tří let uvidíte výsledky. A ostatní z toho také budou mít radost. Prospěch z toho nebere konce.

Úryvek z týdenního učení na téma Pradžňápáramitá Sútra v Nepálu v roce 2017. 

Zdroj:

Přepis a překlad z anglického originálu: Zuzana Čerňáková

Související:

Dalajláma: Meditace jako duchovní disciplína

Dolpo Tulku: Co je meditace